FOA i opråb: Arbejdsgiver passer for dårligt på vores medlemmer 

På baggrund af arbejdsulykketal langer fagforening nu ud efter danske arbejdsgivere. Men det er et fælles ansvar at drive tallene ned, mener Dansk Arbejdsgiverforening. 

Af Anders Bagge og Morten Wagner

Tallene taler deres tydelige sprog. 

Antallet af arbejdsulykker har de seneste fjorten år ligget alt for højt. Langt højere end hvad man som arbejdstager kan være tjent med. 

Det mener Danmarks tredjestørste fagforening målt på medlemstal, FOA. 

Derfor går de i rette med de danske arbejdsgivere. Kritikken går på, at fagforeningens modpart ikke prioriterer sikkerheden i arbejdsmiljøet højt nok. 

FOA repræsenterer 176.000 medlemmer. Og tilpas mange af dem oplever, at arbejdsgiver går for meget op i at få vagtplanen til at hænge sammen og underprioriterer det gode og sikre arbejdsmiljø ude på de danske arbejdspladser. 

“Jeg ville ønske, at man som ledelse havde et større fokus på, at medarbejderne kan gå sikkert og sundt på arbejde. Så medarbejderen i stedet kan bruge sin høje faglighed på at servicere borgeren”, siger FOA’s fagpolitisk ordfører Maria Klingsholm. 

 
Passer ikke nok på medarbejderne 

Fra 2019 til 2022 er antallet af anmeldte arbejdsulykker per 10.000 beskæftigede i branchekategorien Døgn- og hjemmepleje steget. En kategori, som mange af FOAs medlemmer arbejder indenfor. 

I udgangsåret 2019 lå incidensen på 262 arbejdsulykker per 10.000 beskæftigede i branchegruppen. 

I 2022 var samme tal oppe på 310. 

Maria Klingsholm understreger dog, at hun ikke mener, at ledelserne slet ikke har fokus på sikkerhed og arbejdsmiljø. Hun mener blot, at deres fokus kunne være større. 

“Vores oplevelse er, at rigtig meget af ledernes arbejde handler om bundlinjer, overholdelse, økonomi, at borgerne skal have den service, som de forventer og ikke altid om, at medarbejderne også skal trives og undgå at komme til skade, når de går på arbejde.” 

Bliver der passet godt nok på jeres medlemmer af deres arbejdsgivere? 

“Nej, det gør der ikke. Og det viser tallene meget tydeligt. Arbejdsulykker koster samfundet mange milliarder. Så nej, det gør der ikke.” 

 
Alle skal tage ansvar 

Ifølge arbejdsmiljøloven er det arbejdsgiverens ansvar at sørge for, at arbejdsforholdene sikkerheds- og sundhedsmæssigt er fuldt forsvarlige. 

Det skal dog ses i lyset af det bærende princip om, at et sikkert og sundt arbejdsmiljø – og herunder forebyggelse af arbejdsulykker – skal sikres i samarbejde mellem leder og medarbejder på den enkelte arbejdsplads. 

Derfor kan det være svært at sige præcis hvem, der har ansvaret for antallet af arbejdsulykker. Det mener Tina Møller Nielsen, der er chefkonsulent i Kommunernes Landsforening. 

“Det er jo ude på arbejdspladserne, at man skal arbejde systematisk med en forebyggende arbejdsmiljøindsats. Det handler om at få skabt en sikkerheds-, forebyggelses- og adfærdskultur, hvor både ledere og medarbejdere har blik for, at vi skal arbejde på en måde, så vi ikke kommer til skade”, siger hun. 

 
Ansvaret for at få tallene til at falde 

Ser man på antallet af arbejdsulykker i Danmark, tror chefkonsulent i Dansk Arbejdsgiverforening, Jens Skovgaard Lauritsen, at der vil være væsentligt færre ulykker om tyve år, end det er i dag. 

Det skyldes blandt andet end øget automatisering i kraft af robotter og maskiner.  

Derudover peger han på, at der ikke længere er den samme samfundsmæssige accept af, at man kommer til skade på sit arbejde. 

Han sammenligner det med mekanismen, der var i spil da, man gik fra, at “alle” røg indendørs, til at det ikke længere er “noget man gør” eller da man som samfund gjorde op med spirituskørsel. 

“Det med, at man bare får lov at gå rundt og passe sig selv og arbejde farligt, det er der ikke nogen, der vil finde sig i længere.” 

Og hvem har det primære ansvar for at drive den udvikling og nedbringe ulykkesstatistikkerne? 

“Det skal vi alle sammen tage ansvar for. Altså ifølge loven er det jo arbejdsgivers ansvar, men det skal være en fælles indsats. Det er rigtigt, at arbejdsgiver skal gå foran og tage sit ansvar, men det er altså noget, alle bliver nødt til at interessere sig for,” siger Jens Skovgaard Lauritsen, chefkonsulent i Dansk Arbejdsgiverforening. 

Hvem der har ansvaret for antallet af arbejdsulykker, afhænger altså af, hvem man spørger. Ifølge FOA er det arbejdsgiverens ansvar. Og spørger man Kommunernes Landsforening og Dansk Arbejdsgiverforening, ligger det juridiske ansvar selvfølgelig hos arbejdsgiveren. Dog understreger både KL og DA, at vi alle sammen skal bære ansvaret for at komme i mål med forhåbningen om at sænke antallet af arbejdsulykker i Danmark. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *